Habila-Stipendium für Bildende Kunst und Kunsttherapie

Bewerbungsschluss: 30. Juni 2022

In Kooperation mit dem Kunstverein Reutlingen und den Hochschulstudiengängen Künstlerische Therapien (HKT) der HfWU Nürtingen-Geislingen hat die Habila ein Kunststipendium eingerichtet, das jährlich an junge Künstler*innen vergeben wird. Das Stipendium ist Teil unseres Gesamtkonzeptes für den Kulturpark Reutlingen-Nord. Hier soll Neues wachsen. Kern und Antrieb ist es, einen Ort für Begegnungen zu schaffen, an dem der Gedanke der Inklusion tief verwurzelt ist und der das ganze Projekt trägt.

Das auf ein Jahr angelegte Stipendium, das wir Künstler*innen mit einem abgeschlossenen Hochschulstudium anbieten, ist angegliedert an die Kunsttherapie und auf Kooperation ausgelegt. Das Kunststipendium bietet viel Freiheit und Raum für individuelle Gestaltung. Gemeinsam entwickelte neue Ansätze sind ausdrücklich erwünscht. Dem oder der Künstler*in steht ein eigener, abtrennbarer Atelierbereich zur Verfügung.

Das Stipendium wird für einen Zeitraum von mindestens neun bis maximal zwölf Monaten gewährt. Zeitraum ist der 15. Oktober bis 15. Oktober des Folgejahres.

Rahmenbedingungen (Auswahl)

  • Es besteht ein 107 m2 großes Kunstatelier. Für die eigene künstlerische Arbeit ist die Möglichkeit vorgesehen, sich in diesen Räumlichkeiten einen eigenen kostenfreien Atelierbereich (ca. 45 m2) einzurichten.
  • Das Kunststipendium ist mit einem Werkvertrag in Höhe bis zu 7200 €/Jahr ausgestattet. Die Summe wird in monatlichen Raten von 600 € zur Auszahlung kommen.
  • Für Projekt/Stipendium bezogene Materialkosten wird über das Jahr hinweg und gegen Nachweis ein Budget von bis zu 1000 € eingerichtet. Das Budget bezieht sich auf Verbrauchsmaterial, nicht auf Werkzeuge.
  • Es wird für die Dauer des Stipendiums unentgeltlich ein kleines Apartment über dem Atelier zu Verfügung gestellt werden.

Die Bewerbungsunterlagen sind bis zum 30.06.2022 einzureichen.

Weitere Informationen gibt es unter habila.de.

Kontakt:
Habila GmbH
Bismarckstraße 72
72072 Tübingen
Tel.: 07071 97559-0
info(at)habila.de

Salzwedelstipendium

Bewerbungsschluss: 30. Juni 2022

Im historischen Stadtkern der Hansestadt Salzwedel unterhält der Altmarkkreis Salzwedel ein denkmalgeschütztes Fachwerkhaus als Künstler- und Stipendiatenhaus mit internationaler Ausrichtung. In einer idyllischen und ruhigen Umgebung finden Künstlerinnen und Künstler aus den Bereichen Bildende Kunst, Literatur und Musik/Komposition ideale Arbeits- und Wohnbedingungen vor. Das Haus verfügt außerdem über einen Bereich, in dem Veranstaltungen und kleine Ausstellungen stattfinden können.

Die Ausschreibung richtet sich an professionell arbeitende, besonders begabte und vorrangig jüngere Künstlerinnen und Künstler der Sparten Bildende Kunst, Literatur und Musik/Komposition, die mit ihrer Arbeit bereits öffentliche Anerkennung gefunden haben und die in ihrer künstlerischen Entwicklung noch offen sind. Bewerbungen von Studierenden sind ausgeschlossen.

Die Staatskanzlei und Ministerium für Kultur fördert die dreimonatigen Aufenthalte im Künstler- und Stipendiatenhaus Salzwedel mit einem Stipendium in Höhe von 1.000 € pro Monat.

Bewerbungsschluss ist der 30. Juni 2022.

Weitere Informationen gibt es unter salzwedelstipendium.de.

Kontakt:
Landesverwaltungsamt (LVwA)
Referat 303 – Kultur, Landesfachstelle für öffentliche Bibliotheken
Ernst-Kamieth-Str. 2
06112 Halle (Saale)
Tel.: 0345 – 514 1593
Simone.Franz(at)Altmarkkreis-Salzwedel.de

Artists Residence Villa Ruffieux

Application deadline: June 30, 2022

The Villa Ruffieux was built in Sierre (Valais, Switzerland) in 1902 and is part of the Château Mercier estate. In 2011, the Villa Ruffieux was turned into an artists’ residence in close collaboration with the Canton of Valais and the city of Sierre.

The residency is open to all professional artists working in the field of visual arts, music/composition/sound art, literature, theatre, or cinema, with no distinction made based on age or nationality. Researchers and scientists are also welcome. Please note that we don't have specialized studios (for sound, ceramics, photo, etc).

Each stay should last between 1 and 3 months. The residency will provide each resident with free use of one room and one workshop, office, or working area. It will also cover the cost of the travel to and from the residency. Each resident will be provided with a monthly stipend of CHF 1,500. Residents are required to take out liability insurance, as well as medical, and accident insurance.

Application deadline: June 30, 2022

For further information please visit chateaumercier-residence.ch.

Contact:
Fondation du Château Mercier
Case postale 403
3960 Switzerland
Tel.: +41 27 452 23 23
villaruffieux(at)gmail.com

KGMCA Fellowship

Application deadline: July 15, 2022

The University of Houston Kathrine G. McGovern College of the Arts (KGMCA) and Project Row Houses (PRH) have developed a fellowship program that builds on PRH’s history of leadership in community-engaged art and social practice projects. The fellowship program brings artists, cultural practitioners, urban planners, educators, and policy makers to engage with the PRH process and the greater Houston community. For one year, two fellows are selected to become active cultural practitioners and can focus their research on community engaged creative practices. Each artist will receive a $15,000 stipend and $5,000 project budget to become cultural practitioners, focusing their research on community engaged creative practice at Project Row House.

Deadline: July 15th, 2022

For further information please visit projectrowhouses.org.

Contact:
Project Row Houses (PRH)
2521 Holman Street
Houston, TX 77004
Tel.: 713 526 7662
info(at)projectrowhouses.org

Visegrad Scholarship

Application deadline: July 25, 2022

Program run in cooperation with the Open Society Archivum Budapest offers research fellowships at the Open Society Archives (OSA) at the Central European University in Budapest.

Fel­low­ships are awarded two times per year on a com­pet­i­tive basis to scholars, artists or journalists from V4 and non-V4 coun­tries who wish to con­duct research at OSA, and whose cur­rent research projects are rel­e­vant to the hold­ings and the given research pri­or­i­ties of the Fund and OSA.

The €2,700 fellowship is designed to pro­vide access to the archives, cover travel to/from Budapest, mod­est sub­sis­tence, and accom­mo­da­tion for a research period of two months. Scholarships for shorter peri­ods are pro-rated.

Research theme within the Visegrad Scholarships at OSA in 2022/23: Lessons of the Cold War?

Deadlines for applications are: 25 July, 15 November.

For further information please visit visegradfund.org.

Contact:
International Visegrad Fund
Hviezdoslavovo námestie 9 811 02
Bratislava Slovakia
Tel.: +421 259 203 811
illitova(at)visegradfund.org

Artist Residency St. Moritz Art Academy

Bewerbungsschluss: 29. Juli 2022

Die St. Moritz Art Academy ermöglicht Kunststudierenden und Kunstinteressierten ein Zusammentreffen mit international herausragenden professionellen Künstler*innen im Engadin. Wir möchten den Zugang zu den Kursen auch Künstler*innen ermöglichen, die sich den Aufenthalt im Engadin nicht leisten können und vergeben deshalb Stipendien an junge Künstler*innen, die sich noch in der Ausbildung befinden. Die Vergabe der Stipendien erfolgt nach Prüfung durch die Kursleitung. Bitte bewerben Sie sich mit einem kurzen Beschrieb ihrer Interessenschwerpunkte und Fotos von Ihren Werken.

Grundsätzlich erlauben die Stiftungsstatuten auch Vergabe von Stipendien an Nichtstudierende. Für Stipendiaten werden günstige Übernachtungsmöglichkeiten angeboten.

Das Wohnatelier befindet sich in St. Moritz, gleich oberhalb des Bahnhofs. Eingebettet in die atemberaubende Landschaft des Oberengadins kann der Ort eine Quelle der Inspiration für Künstler*innen sein, die Ruhe, Einsamkeit und unberührte Natur in den Schweizer Alpen suchen. Gleichzeitig bietet St. Moritz und die Region eine lebendige Kunst- und Kulturszene. Wir unterstützen Künstler*innen bei der Arbeit an ihren aktuellen Projekten. Sie sind nicht verpflichtet, Kunstwerke für die Residenz zu produzieren. Wir möchten sie jedoch ermutigen, am Ende ihres Aufenthalts drei A4-Seiten (oder ein anderes Format) zu hinterlassen, um die Residenz zu dokumentieren. Idealerweise kann dies Teil eines langfristigen Buchprojekts werden. Das Residenzprogramm findet 2–4 Mal jährlich statt und dauert 2–4 Wochen (nach Absprache und je nach Bedürfnissen der Künstler*innen).

Leistungen

  • Unterkunft mit rudimentärer Küche, Dusche und WC
  • WIFI
  • Reisekosten nach und von St. Moritz (Pauschale für Reisen nach Übersee)
  • Tagespauschale 50 CHF

Der Bewerbungszeitraum für die vier Residency Plätze ist der 31. Mai bis 29. Juli 2022.

Weitere Informationen gibt es unter stmoritz-art-academy.com.

Kontakt:
St. Moritz Art Academy
Via Dimlej 22
CH-7500 St. Moritz
Tel.: +41 79 358 25 57
office(at)stmoritz-art-academy.com

Erich-Sokol-Preis & AiR Niederösterreich

Bewerbungsschluss: 31. Juli 2022

Weltweit arbeiten immer mehr Künstlerinnen und Künstler in digitaler Technik. Auch bei Karikaturen kommt neben den traditionellen Techniken wie Bleistift, Tusche oder Acryl zunehmend der Computer zum Einsatz. Der Sokol-Preis für digitale Karikatur, kritische Zeichenkunst und Satire, kurz SOKOL, soll dieser künstlerischen Entwicklung mit einer innovativen und zukunftsorientierten Auszeichnung Rechnung tragen und sie zusätzlich fördern.

Der Preis wird ab dem Jahr 2017 alle 5 Jahre vor allem über digitale Kanäle und Social Media international ausgeschrieben und im Folgejahr verliehen. Er richtet sich weltweit an Zeichner/innen, die ihre digitalen und traditionell gezeichneten Karikaturen im musealen und wissenschaftlichen Kontext präsentieren möchten. Teilnehmen können Künstler/innen, Studierende und Absolvent/innen einer künstlerischen oder grafischen Ausbildung sowie künstlerisch tätige Personen aus dem In- und Ausland ab der Vollendung des 18. Lebensjahres. Die Wahl des Themas bleibt dem/der Künstler/in überlassen.

Es werden Preise an nationale und/oder internationale Gewinner/innen im Wert von über 30.000 EUR verliehen. An internationale Teilnehmer/innen werden zwei Stipendien von AIR – ARTIST IN RESIDENCE vergeben. Diese umfassen die kostenlose Unterbringung in einer Atelierwohnung in Krems für jeweils zwei Monate (Wert des Appartments/Studiomiete über 2.000 EUR), einen monatlichen Zuschuss von jeweils 1.300 EUR und die persönliche Betreuung vor Ort. Österreichische Kunstschaffende sind von der Vergabe der Stipendien ausgeschlossen.

Bewerbungsschluss: 31. Juli 2022

Weitere Informationen gibt es unter air-noe.at.

Kontakt:
Kunstmeile Krems Betriebs GmbH
AIR – ARTIST IN RESIDENCE Niederösterreich
Museumsplatz 5
3500 Krems an der Donau
Tel.: +43 2732 908010 157
office(at)air-noe.at

Künstler*innenresidenzen im Kunsthaus Mitte in Oberhausen

Bewerbungsschluss: 01. August 2022

Das Kunsthaus Mitte in Oberhausen ist ein zentraler Standort der Kunst- und Kulturszene Oberhausens. Die transdisziplinäre Ausrichtung des Hauses eröffnet Künstler*innen und praxisorientierten Wissenschaftler*innen aller Sparten Freiräume zur (Weiter-) Entwicklung eigener Arbeiten und Forschungsvorhaben.

Bewerben können sich professionell arbeitende Künstler*innen und/oder Künstler*innengruppen und Wissenschaftler*innen aus den Bereichen Darstellende Künste, Bildende Künste, Musik, Film, Literatur, praxisorientierte Wissenschaft, Forschung und Bildung mit Wohnsitz in NRW. Das Residenzprogramm wurde ins Leben gerufen, um Arbeiten an der Schnittstelle zwischen Kunst und Gesellschaft zu fördern. Das Kunsthaus Mitte in Oberhausen ist daher besonders interessiert an stadtspezifischen Vorhaben mit längerfristiger Wirkung.

Die einmonatige Künstler*innenresidenz umfasst die folgenden Leistungen:

  • ein möbliertes Wohn-/Arbeitsstudio
  • ein Stipendium in Höhe von 1.000€
  • Reisekostenpauschale von 200€

Die zweimonatige Künstler*innenresidenz umfasst die folgenden Leistungen:

  • ein möbliertes Wohn-/Arbeitsstudio
  • ein Stipendium in Höhe von 2.500€
  • ein Materialkostenerstattung bis zu 500€
  • Reisekostenpauschale von 200€

Bewerbungsschluss: 01. August 2022

Weitere Informationen gibt es unter kunsthausmitte.de.

Kontakt:
Kunsthaus Mitte
Paul Reusch Straße 60, 46045 Oberhausen
residenz(at)kunsthausmitte.de

Bemis Center Artist-in-Residence Fall 2023

Application Deadline: August 1, 2022

Open Call: September 13 – November 10, 2023

Located in the historic Old Market, Omaha’s arts and culture district, Bemis Center's 110,000 square foot facility accommodates a broad range of artistic activity. Selected artists-in-residence enjoy generous sized, private live/work studios complete with kitchen and bathroom, and a $1,000 USD monthly stipend. Due to the limitations of B2 visas (touring/visiting), international artists-in-residence are eligible to receive reimbursement of qualified expenses, such as airfare, ground transportation, and meals. Selected artists are responsible for organizing travel to Omaha to attend the residency. Artists-in-residence have 24-hour access to extensive installation and production spaces and the Okada Sculpture & Ceramics Facility, a 9,000 square foot industrial space used for large-scale sculpture fabrication; and a Sound Studio for rehearsing and recording. This is an independently-driven, process-based residency in a communal environment, fostering creative growth, experimentation, and supportive exchange. There are no expectations placed on residents to create or promise of an exhibition in our first-floor galleries. Artists who are interested in applying to any 2023 open call opportunity (Jan–Aprill, May–August, or September–November) will be required to submit a separate application and application fee for each designated session. In the event an artist is selected for more than one session, the artist will select one session to attend.

Deadline: August 1, 2022 by 11:59 PM CST. Fee (USD): $40.00.

For further information please visit bemiscenter.org.

Contact:
Bemis Center for Contemporary Arts
724 S. 12th Street
Omaha, NE 68102
Tel.: 402.341.7130
info(at)bemiscenter.org

SAPPORO TENJINYAMA ART STUDIO AIR PROGRAM

Application deadline: August 8, 2022

This AIR program aims to support art collectives/groups creating and exhibiting new artworks/projects taking Sapporo/ Hokkaido as a starting point for various types of research; for example, learning folk knowledge, field research or engaging with local people.

The roads stretch on the snow

Sapporo is a snowy city. When it snows, boundary lines that had been previously visible, disappear. After the snow, the sidewalk I walk on is covered in white, and mysterious lines appear that may be a shortcut made by someone or a detour taken while searching for something. The paths on the snow seem randomly drawn but they actually hold an anonymous logic like that of a rambling curiosity – as if artists left the signs of their research in a certain place. Artistic research, local communities and the creative activities of artists moving to a certain place for a certain period of time shall leave these footprints. Even if we fail again this year, the snow will still return when winter comes again.

Provided for the artists

  • Traveling assistance for artists who have nationalities other than Japanese and live outside Japan
  • Up to 250,000 yen budget for travel from oversea (only for artists who have nationalities other than Japanese and live outside Japan) per collective/group
  • Up to 100,000 yen budget for travel from Japan(only for artists with Japanese nationality) per collective/group
  • 500,000 yen budget for living expenses during the program period per collective/group
  • 200,000 budget for production and research activities (various expenses such as materials and transportation) per collective/group
  • Budget to hold the exhibition
  • etc.

Application period: June 01, 2022 (Wednesday) to August 08, 2022 (Monday)

For further information please visit tenjinyamastudio.jp.

Contact:
Tenjinyama Art Studio
Inside Tenjinyama park 1 – 80, 2 – 17
Hiragishi, Toyohiraku
Sapporo, Japan
Tel.: +81-11-820-2140
info(at)tenjinyamastudio.jp

MAK-Schindler Artist-in-Residence Programm

Application deadline: August 16, 2022

The MAK Center Artists and Architects-in-Residence Program at the Pearl M. Mackey Apartments is a six-month residency offered twice annually to a total of six emerging international artists and architects. The main focus of the residency is on the purposeful long-term support of individual young artists and architects, and on creating new interdisciplinary opportunities and confrontations through lively exchange. This unique program is funded by the Federal Ministry of Austria. Arts and Culture, Civil Service and Sport (BMKOES), Division Arts and Culture, in cooperation with the MAK.

The scholarship amounts to six monthly rates of 1,400 US dollars in total and includes the holder’s travel expenses for one round-trip flight ticket of 1,300 US dollars at the most, which is also the amount granted in the case of teams. The flights are booked by the scholarship holders; the costs will be refunded upon arrival by the MAK Center. It is important to ensure that arrival and departure take place on the start and end dates of the respective scholarship. All extra costs (health insurance for abroad, incidental accommodation expenses, phone, local fares, etc.) have to be paid from the scholarship. An apartment in the Mackey Apartments will be available for each Artist or Architect-in-Residence respectively the team.

Application deadline: 16 August 2022 CET (Vienna)

For further information please visit mak.at.

Contact:
MAK Schindler Scholarship Program
Artists and Architects-in-Residence Program
MAK – Austrian Museum of Applied Arts
Stubenring 5
1010 Vienna
Austria
Tel.: +43 1 711 36-246
baerbel.vischer(at)MAK.at

Fogo Island Art: open call to The Rise and Fall of Tides

Application deadline: August 31, 2022

Fogo Island Arts is announcing an open call for an experimental new residency dedicated to research into community economies and alternative economic models.

Historically a collection of outport fishing communities, Fogo Island’s most valuable assets were tied to the mercy of the sea. Access to these bountiful, but sometimes fickle and treacherous, waters enabled Fogo Island to remain predominantly a subsistence economy, trading for supplies with merchants, until late in the twentieth century.

As we navigate the swells of climate crisis with our increasingly corporate, extractive, and financialized frameworks dragging us along, places like Fogo Island remind us that adaptation and resilience are needed more than ever. In this spirit, this new residency will welcome research around heterodox economic thinking and alternative economic models, particularly from practitioners working at the intersection of arts and economies. What do economies look like when they are rooted in, and underpin, community? How could these ways of relating work to integrate nature and culture? What types of models could help us envisage novel ways of understanding assets, sharing resources and working collectively?

This residency will provide an opportunity for the selected resident(s) to live and work on Fogo Island, Newfoundland & Labrador, Canada for a period of six weeks, up to three months. A budget of up to 25,000 CAD will be provided to support travel to Fogo Island and a new project or the development of an existing project for the selected resident(s). Alongside the project budget, the resident will be provided with accommodation, as well as a vehicle on Fogo Island. Successful candidates will be responsible for acquiring the necessary visas and driver’s license permissions, Fogo Island Arts will help facilitate this process. The residency period will commence from late 2023.

The application deadline is 31 August 2022 – 11.59pm EDT.

For further information please visit worldartfoundations.com.

Contact:
opencall(at)fogoislandarts.ca

Nürtinger Atelierstipendium

Bewerbungsschluss: 05. September 2022

Die Stadt Nürtingen schreibt in Verbindung mit dem Kunstverein Nürtingen e.V. und der Freien Kunstakademie Nürtingen wieder ein Atelierstipendium zur kostenlosen Nutzung eines Ateliers aus. Das Stipendium ist auf zwei Jahre befristet und beginnt mit dem neuen Jahr, am 1. Januar 2023. Den Abschluss des Stipendiums bildet im November 2024 eine Ausstellung mit Katalog in den Räumen des Kunstvereins.

Bewerben können sich professionell arbeitende bildende Künstlerinnen und Künstler mit Wohnsitz in den Landkreisen der Kulturregion Stuttgart, die nicht mehr in der Ausbildung sind und während der zwei Jahre regelmäßig im Atelier der Stadt arbeiten.

Interessierte können sich bis zum 5. September schriftlich bewerben.

Weitere Informationen gibt es unter nuertingen.de.

Kontakt:
Stadt Nürtingen
Kulturamt
Frickenhäuser Straße 3
72622 Nürtingen
Tel.: 07022 / 75 – 347
stadt(at)nuertingen.de

Visegrad Scholarship

Application deadline: November 15, 2022

Program run in cooperation with the Open Society Archivum Budapest offers research fellowships at the Open Society Archives (OSA) at the Central European University in Budapest.

Fel­low­ships are awarded two times per year on a com­pet­i­tive basis to scholars, artists or journalists from V4 and non-V4 coun­tries who wish to con­duct research at OSA, and whose cur­rent research projects are rel­e­vant to the hold­ings and the given research pri­or­i­ties of the Fund and OSA.

The €2,700 fellowship is designed to pro­vide access to the archives, cover travel to/from Budapest, mod­est sub­sis­tence, and accom­mo­da­tion for a research period of two months. Scholarships for shorter peri­ods are pro-rated.

Research theme within the Visegrad Scholarships at OSA in 2022/23: Lessons of the Cold War?

Deadlines for applications are: 25 July, 15 November.

For further information please visit visegradfund.org.

Contact:
International Visegrad Fund
Hviezdoslavovo námestie 9 811 02
Bratislava Slovakia
Tel.: +421 259 203 811
illitova(at)visegradfund.org

Stiftung Starke Artist In Residence Program Berlin

Ausschreibung: laufend

Supporting artists in the realization of their ideas and projects is one of the main tasks of the Starke Foundation. Primarily talented, yet not established artists are to be assisted on their path to success.

The „artist in residence“ program is the key to the purpose of the Starke Foundation. For a period of 3-12 months, the foundation will provide residential and working premises to selected artists. Besides this long term support for young artists, short-term apartments for established artists are available. In addition the Starke Foundation arranges numerous national and international contacts to museums, galleries and public institutions as well as to representatives in the fields of culture, science, economy, sports and politics. The meeting between young art and business is also an important part of the program. Furthermore, the „Artist in Residence“ program gives the artists the opportunity to present their projects created during their stay at the Lionspalace to a wide public in the mansion’s own gallery after their scholarship has ended. The projects of the Starke foundation are also accompanied scientifically by international curators.

Applications should include the following:

  • Application form
  • Curriculum Vitae on CD/DVD
  • Project proposal on CD/DVD
  • Application letter (1 page) including information about the artist his/her work and the reason for coming to Berlin
  • Pictures, Videos of works on CD/DVD
  • Scans of catalogues
  • References on CD/DVD
  • Other documents on CD/DVD

Applications may continually be submitted via mail to the following adress: Stiftung Starke, Koenigsallee 30-32, D-14193 Berlin.

For further information please visit stiftungstarke.de.

Contact:
Stiftung Starke
Koenigsallee 30-32
D-14193 Berlin
Tel.: +49 30 8257685
info(at)stiftungstarke.de

Young Yan Artists Residence Program

Applications are accepted on a rolling basis

Young Yan Artists Residence Program is launched by Yan Concept Limited. The current residence venue is Yan Garden, an artful and cultural living space located in Dongguan. The inspiration of art creation for participants will be based on Dongguan, then spreads to its surrounding cities, and covers the whole Greater Bay Area later on. Through on-site study and investigation of the local society and culture plus the site visiting and communication opportunities with nearby art institutions, the participants are more likely to acquire an in-depth understanding about the local community; meanwhile, interactions with local artists could also be inspiring, which may provide them with some more insights and the trend of art.

Every resident participant will need to complete and present their outcomes during the stay. Outstanding artists will have the opportunity to join in the group exhibition about Young Yan Artists Residence Program when the whole season finished; there are also chances for them to host a solo exhibition and publish works. Curators with excellent performance may receive a sponsorship from Yan Concept Limited to implement the curation project.

Eligible Applicants

  • Artists aged under 35 and Curators of all ages 
  • Practicing contemporary art. No limit in the form of art creation 
  • Innovative and rigorous; have the ability to carry out brand-new artworks, studies and interdisciplinary practice 
  • Have a will to develop career in Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area and can launch the project based on the local environment and context

Other Support: 

  • Each participant will be provided with an accommodation room, a working studio and a maximum RMB 20,000 (before tax) subsidy covering: 
  • One round-trip transportation fee (no more than RMB 2,500) 
  • Other expenses in living and art creation 
  • Experience-sharing activities 
  • Site visiting 
  • Potential participation in annual final exhibition 
  • Assistance and coordination during the artwork 
  • creation/curation process 
  • Outstanding curation projects may get sponsored by Yan Concept Limited with a maximum RMB 300,000 funding for implementation

Applications are accepted all year round with 2-3 artists /Curators for each period and total 4 periods a year.
2nd period: ​1 October to 31 November 2020(open call)
3rd period: ​1 January to 28 February 2021
4th period:​1 April to 31 May 2021

For further information please visit chinaresidencies.com.

Contact:
info(at)yangarden.com

NEUSTART KULTUR: Kickstarter-Zuschuss für Absolvent:innen von Kunsthochschulen

Ausschreibung: laufend

Gemeinsam mit der Kunsthochschulenrektorenkonferenz (RKK) setzt die Stiftung Kunstfonds ein NEUSTART KULTUR-Sonderförderprogramm um, das sich an Absolvent:innen von Kunsthochschulen richtet. Diesen erleichtert es den Start als freischaffende bildende Künstler:innen mit einem Kickstarter-Zuschuss in Höhe von je 7.000 Euro.

Gefördert werden Absolvent:innen, die in den Jahren 2019, 2020 oder 2021 einen Abschluss im Bereich der freien bildenden Kunst erfolgreich bestanden haben. Eine Förderung ist ausgeschlossen, wenn der:die Absolvent:in zeitgleich ein Stipendium der Stiftung Kunstfonds erhält.

Weitere Informationen gibt es unter kunstfonds.de.

Kontakt:
Stiftung Kunstfonds zur Förderung der zeitgenössischen bildenden Kunst
Weberstraße 61, 53113 Bonn
Tel.: 02 28. 33 65 69 0
info(at)kunstfonds.de

The Pollock-Krasner Foundation Grants

Applications are accepted on a rolling basis

Pollock-Krasner grants have enabled artists to create new work, purchase needed materials and pay for studio rent, as well as their personal expenses. Past recipients of Pollock-Krasner grants acknowledge their critical impact in allowing concentrated time for studio work, and in preparing for exhibitions and other professional opportunities such as accepting a residency.

The Foundation provides financial resources for visual artists to create new work, acquire supplies, rent studio space, prepare for exhibitions, attend a residency and offset living expenses. The Foundation welcomes, throughout the year, applications from visual artists who are painters, sculptors and artists who work on paper, including printmakers. There are no deadlines. Grants are intended for a one-year period of time. The Foundation will review expenditures relating to an artist's professional work and personal expenses and amounts range up to $30,000. The size of the grant is determined by the individual circumstances of the artist. Professional exhibition history will be taken into consideration. Artists must be actively exhibiting their current work in professional artistic venues, such as gallery and museum spaces. The Foundation does not make grants to students or fund academic study. 

Applications are accepted on a rolling basis.

For further information please visit pkf.org.

Contact:
Pollock-Krasner Foundation
863 Park Avenue
New York, NY 10075
Tel.: +1 212-517-5400
grantapplication(at)pkf.org

DAAD Stipendien für Studierende, Graduierte, Promovierte und Hochschullehrer

Ausschreibung: laufend

Der Deutsche Akademische Austauschdienst (DAAD) ist die weltweit größte Förderorganisation für den internationalen Austausch von Studierenden und Wissenschaftlern. Seit seiner Gründung im Jahr 1925 hat der DAAD über 1,9 Millionen Akademiker im In- und Ausland unterstützt.

Aufgrund der Vielzahl seiner Förderprogramme hat der Deutsche Akademische Austauschdienst DAAD diese in einer Datenbank zusammengefasst. Ein Abfrageformular ermöglicht es allen Interessierten, sich über die für Ihr Vorhaben passenden Programme zu informieren.

Besonders qualifizierte fortgeschrittene Studierende des Fachbereichs Bildende Kunst / Design können Stipendien zur künstlerischen Weiterbildung im Ausland erhalten. Das Stipendium gilt für die Dauer eines Studienjahres. Die Förderung der gesamten Ausbildung im Ausland ist nicht möglich.

Graduierte und Promovierte können ein Stipendium zur Förderung eines kurzfristigen Auslandsaufenthaltes von mindestens 3 Monaten erhalten. Voraussetzung ist die Vorlage der Hochschulabschlussurkunde bzw. der Meisterschülerurkunde.

Alle Fragen, die nicht durch die FAQ auf der Website des DAAD beantwortet werden, können über dieses Kontaktformular gestellt werden.

Kontakt:
Deutscher Akademischer Austauschdienst
Kennedyallee 50
53172 Bonn
Tel.: +49 228 / 8820

EMERGENCY FELLOWSHIPS

Applications are accepted on a rolling basis

A TAILOR-MADE, TIME-SENSITIVE SUPPORT FOR ARTISTS AND CURATORS LIVING IN GREECE OR ANYWHERE IN THE WORLD.

The Emergency Fellowships are not intended for presenting your work, or for engaging in an academic program. They are not meant to be used for any kind of production related activity. Instead these Fellowships are meant to be highly responsive to address volatile situations around the world or in Greece, or time-sensitive artistic research, or unanticipated professional needs.

Each Emergency Fellowship consists of a stipend of up to 3.000 €, as well as support from the Οnassis AiR team to prepare anything that can help the fellow to engage in the research activity they are about to embark on.

Anyone, anywhere in the world, can apply by writing to air@onassis.org with a simple letter of intent expressing their individual time-sensitive need, and any relevant information the applicant believes is necessary to give more context to their request. The applications are reviewed by the Οnassis AiR team and everyone gets a reply within a two-week period from the receipt of the request.

The selection of each emergency fellowship is done on a rolling-basis throughout the year.

For further information please visit onassis.org.

Contact:
air(at)onassis.org

International Studio & Curatorial Program (ISCP) in Brooklyn, New York

Ausschreibung: laufend

Das International Studio & Curatorial Program (ISCP) ist eine der führenden, gemeinnützigen Institutionen zeitgenössischer Kunst für Artist-in-Residence-Programme und fördert internationale Künstler und Kuratoren, die in der Mitte ihrer Karriere stehen.

Das ISCP fördert den kostenpflichtigen Aufenthalt von Bildenden Künstler_innen und Kurator_innen in New York durch die Vergabe von drei- bis zwölfmonatigen Atelierstipendien.

Für ca. 100 Stipendiaten pro Jahr besteht die Möglichkeit der Nutzung von Ateliers, Ausstellungsräumen und Werkstätten in East Williamsburg, Brooklyn.

Achtung: Das ISCP als nichtkommerzielle Institution kommt finanziell nicht für den Aufenthalt in New York auf, stellt jedoch auf seiner Website eine Liste mit Förderinstitutionen zur Verfügung, die in der Vergangenheit Arbeitsaufenthalte von Stipendiaten finanziert haben. Neben den kostspieligen Gebühren für das Atelierprogramm müssen auch alle Lebenshaltungskosten (inkl. Unterkunft) von den Teilnehmern selbst getragen werden.

Es gibt keine Bewerbungsfristen, die Anträge werden alle zwei Monate gesichtet. Eine Bewerbung sollte jedoch grundsätzlich etwa ein Jahr im Voraus erfolgen.

Weitere Informationen und Bewerbungsrichtlinien gibt es unter iscp-nyc.org.

Kontakt
Shinnie Kim
International Studio & Curatorial Program (ISCP)
1040 Metropolitan Avenue
Brooklyn, New York 11211
Tel.: +1 718 387 2900 
Fax: +1 866 856 5653
skim(at)iscp-nyc.org

Förderer & Partner
VERBUNDPROJEKT IN ZUSAMMENARBEIT MIT DEM MINISTERIUM FÜR WISSENSCHAFT, FORSCHUNG UND KUNST BADEN-WÜRTTEMBERG