Art and Design Residency »Water, Climate, Materiality« 2021

Application deadline: July 30, 2021

The Museum am Rothenbaum. Kulturen und Künste der Welt (MARKK) in Hamburg is awarding a three-month residency to a promising artist, (social) designer, architect and/or environmental activist. The aim of the residency is the development of a project engaging the topic of water-related climate change inspired by the materials, technologies and/or ecological knowledge in the museum’s collections. The residency is planned for September - November 2021 and is taking place in the context of the EU-Project TAKING CARE – Ethnographic and World Cultures Museums as Spaces of Care.

We are looking for an artistic or (social) design project that explores strategies at the intersection of knowing and imagining and engages the museum’s holdings as a storehouse of ecological knowledge in the face of water-related effects of climate change. The envisaged project posits more emotional, affective or associative engagements with the questions surrounding caring for the world and its most vulnerable inhabitants and works closely with source and/or diasporic communities and their perspectives on these holdings. It reframes the museum’s holdings as a starting point for imagining utopian futures and/or prompting collective action and care in the face of our planet’s precarity.

Outcomes of the residency

  • The artistic project will be presented in an accompanying exhibition planned at the museum under the heading "Designing Sustainable Futures", which will open as part of the TAKING CARE Project in March 2022.
  • Presentation of work in the form of an artist talk, conversation or performance
  • The residency will be documented on the MARKK's website and the TAKING CARE Project website

We offer

  • Travel and subsistence: 4.000 €
  • Artist honorarium including production/material costs 11.000 €
  • Access to the museum’s holdings and archives
  • A work place within the museum

Interested artists are invited to send their applications as one file of max. 5 MB to the following address by July 30, 2021: suylan.hopmann(at)markk-hamburg.de.

For further information please visit takingcareproject.eu.

Contact:
Museum am Rothenbaum
Rothenbaumchaussee 64
20148 Hamburg
Tel.: +49 40 42 88 79 – 0
suylan.hopmann(at)markk-hamburg.de

Fundación Casa Wabi x ArtReview

Application deadline: July 30, 2021

Fundación Casa Wabi and ArtReview are pleased to announce the fourth edition of their open-call residency prize for three artists/collectives wishing to enter a dialogue with the communities around Casa Wabi in Puerto Escondido, Oaxaca, Mexico. Applications are welcome from all artists, irrespective of background, age, nationality or career. A maximum of two artists can apply together if they work collaboratively. Winners can select from three time-periods:

28 October – 7 December, 2021
23 February – 8 April, 2022
2 May – 13 June, 2022

What does the prize include?

  • Local flight from Mexico City to Puerto Escondido.
  • Lodging, studio space and three meals per day. Each residence offers a comfortable private bedroom, a multi-purpose room, library, and WiFi.
  • Up to $500 USD budget for your community project.

The deadline for receipt of applications is 30 July, 2021

For further information please visit artreview.com.

Contact:
Casa Wabi
Carretera Federal Salina Cruz - Santiago
Pinotepa Nacional Km. 113,  71983 Puerto Escondido, Oax.
Tel.: +52 55 2630 1069
applications(at)casawabi.org

Stipendienausschreibung Künstlerhaus Lukas

Bewerbungsschluss: 31. Juli 2021

Ab 15. Mai des Jahres 2021 lädt das Künstlerhaus Lukas Künstler*innen aus den Sparten Bildende Kunst (Malerei, Bildhauerei, Grafik, Fotografie, Künstlerbuch, Video, Kunsthandwerk/Design), Literatur (Prosa, Lyrik, Drama, Drehbuch, Essay, literarische Übersetzung), Tanz (Choreografie, Performance), Musik (Komposition) sowie Kurator*innen ein, sich um ein Aufenthaltsstipendium für die Jahre 2022 und 2023 zu bewerben.

Bewerben können sich Künstler*innen ohne Alterseinschränkung mit Wohnsitz in Deutschland und allen Ländern rund um die Ostsee (Polen, Litauen, Lettland, Estland, Russland, Finnland, Schweden, Dänemark) sowie Norwegen, Island und Großbritannien.

Es werden bis zu 60 Stipendien für einmonatige Arbeitsaufenthalte, zweimonatige Kurator*innenstipendien und zweiwöchige Workshopaufenthalte für die Jahre 2022 und 2023 vergeben. Das mehr als 120 Jahre alte denkmalgeschützte Künstlerhaus Lukas im traditionsreichen Kunstort Ahrenshoop bietet sechs Stipendiat*innen gleichzeitig gute Arbeitsbedingungen in einer landschaftlich überaus reizvollen Umgebung. Ausgewählte Austauschorte in Dänemark, Schweden, Estland, Island und der Russischen Föderation ergänzen das internationale Stipendienprogramm.

Die Stipendien sind mit 1000 € monatlich plus kostenfreier Unterkunft dotiert. In dieser Dotierung
sind die Reisekosten inbegriffen. Eine unabhängige Fachjury wird bis Ende September 2021 ihre Entscheidung bekannt geben.

Einsendeschluss für die Bewerbungen ist der 31. Juli 2021 um 24 Uhr oder Poststempel.

Weitere Informationen gibt es unter kuenstlerhaus-lukas.de.

Kontakt:
Künstlerhaus Lukas
Dorfstraße 35
18347 Ahrenshoop
Tel.: +49 (0)38220 / 6940
post(at)kuenstlerhaus-lukas.de

Indo-European Residency Project

Application deadline: July 31, 2021

Das Goethe-Institut / Max Mueller Bhavan Kolkata und die Alliance Française du Bengale mit Institut français en Inde, der British Council, Kolkata und das Consolato Generale d'Italia Kolkata, in Zusammenarbeit mit der in Kolkata ansässigen Galerie CIMA, veranstalten die vierte interdisziplinäre Indo-Europäische Residenz Kolkata. 2021 wird die Residenz zum ersten Mal im digitalen Format ausgerichtet, um sicherzustellen, dass sie trotz der aktuell anhaltenden COVID-Situation stattfinden kann. Das digitale Format soll all jene Aspekte widerspiegeln, durch die den Teilnehmer:innen ein Eindruck vermittelt wird, die Stadt Kolkata tatsächlich zu erfahren. Das Residenzprojekt ist auf neun Wochen angelegt und beginnt Mitte September 2021.

In der Indo-Europäischen Residenz Kolkata arbeiten fünf Künstler:innen aus verschiedenen Kunstbereichen (je ein:e Künstler:in aus Deutschland, Frankreich, Großbritannien, Italien und Indien) acht Wochen lang gemeinsam und erkunden miteinander die Stadt. Dies wird durch eine speziell für das Residenzprojekt entwickelte digitale Plattform ermöglicht. Die neunte Woche ist für die Erarbeitung einer Ausstellung bestimmt, die auf der digitalen Plattform gezeigt werden soll und zu einem späteren Zeitpunkt möglicherweise auch präsentisch.

LEISTUNGEN DES PROGRAMMS

  • Stipendium in Höhe von 2.000 € für den Zeitraum von neun Wochen.
  • Beteiligung an den erforderlichen Produktionskosten für individuell oder gemeinsam erarbeitete Werke, die am Ende der Residenz auf der digitalen Plattform präsentiert werden. Eine Entscheidung über Zahlungen findet in Rücksprache mit den jeweiligen verantwortlichen Organisationen statt und beruht auf gegenseitiger Zustimmung.

Bitte reichen Sie Ihre Bewerbungsunterlagen bis zum 31. Juli 2021 unter einer der in dieser Ausschreibung genannten E-Mail-Adressen ein: Astrid.Wege(at)goethe.de, Sharmistha.Sarker(at)goethe.de.

Weitere Informationen gibt es unter goethe.de.

Kontakt:
Goethe-Institut e. V.
Oskar-von-Miller-Ring 18
80333 München
Tel.: +49 89 15921-0
info(at)goethe.de

Styria-Artist-in-Residence

Bewerbungsschluss: 10. August 2021

Die Steiermärkische Landesregierung vergibt, im Auftrag von Kulturlandesrat Mag. Christopher Drexler, im Rahmen einer Ausschreibung für junge (max. 40 Jahre alt) internationale Künstler*innen aller Sparten sowie Kunsttheoretiker*innen im Jahr 2022 Stipendienplätze, die auf Vorschlag einer Expert*innenjury zugeteilt werden.

Teilnahmeberechtigt sind ausländische Künstler*innen und Kunsttheoretiker*innen die sich mit der steirischen Kunst- und Kulturszene auseinandersetzen möchten. Ihnen werden monatlich EUR 1.000,-- zur Begleichung des Lebensunterhalts ausbezahlt. Das Stipendium versteht sich als Anwesenheitsstipendium.

Ein Zimmer (Bad/WC) sowie eine große Gemeinschaftsküche stehen den Stipendiat*innen als Unterkunft zur Verfügung.

Bewerbungen für ein Styria-Artist-in-Residence-Stipendium richten Sie bitte ab sofort bis spätestens 10. August 2021 (Poststempel) in vierfacher Ausfertigung mit beiliegendem Formular an die untenstehende  Adresse.

Weitere Informationen gibt es unter kultur.steiermark.at.

Kontakt:
Amt der Steiermärkischen Landesregierung
Abteilung 9 Kultur, Europa, Sport
Landhausgasse 7
A-8010 Graz
Tel.: +43(0)316/877-5832
christiane.kada(at)stmk.gv.at

Dresdner Stipendium für Fotografie

Bewerbungsschluss: 15. August 2021

Das Dresdner Stipendium für Fotografie der Dresdner Stiftung Kunst & Kultur der Ostsächsischen Sparkasse Dresden richtet sich an FotografInnen, die selbständig oder hauptberuflich als Fotografen arbeiten und/oder einen künstlerischen Studienabschluss besitzen, mindestens eine öffentliche Personalausstellung bzw. eigene Publikation mit fotografischen Arbeiten nachweisen können und ihren Lebensmittelpunkt nicht in Dresden haben. Das Stipendium soll dem Fotografen Freiraum bieten, künstlerische Ideen umzusetzen und die Begegnung mit der Dresdner Öffentlichkeit ermöglichen.

Mit dem Stipendium werden künstlerische und/ oder dokumentarische Projekte gefördert, in deren Fokus das fotografische Bild und fotografische Prozesse stehen. Dabei soll die fotografische Auseinandersetzung mit der Stadt Dresden eine zentrale Rolle spielen, ohne dass das Stipendium auf Stadtfotografie im engeren Sinne beschränkt sein muss. Die Anwesenheit vor Ort ist erwünscht.

Das Stipendium umfasst während des 3-monatigen Arbeitsaufenthaltes in Dresden eine Förderung in Höhe von 1.000 €/ Monat und einen Zuschuss für Materialkosten in Höhe von maximal 1.000 €. Zudem stellt die Stiftung für diesen Zeitraum eine Wohnung in der Stadt zur Verfügung.

Die als Ergebnis des Stipendiums entstandenen Arbeiten sollen nach Möglichkeit durch eine Ausstellung der Technischen Sammlungen Dresden einer breiten Öffentlichkeit zugänglich gemacht werden.

Zeitraum: März bis Mai 2022

Bewerbungsfrist (Posteingang): 15. August 2021

Weitere Informationen gibt es unter tsd.de

Kontakt:
Technische Sammlungen Dresden
Maren Dose
Junghansstraße 1-3
D - 01277 Dresden
Tel.: 0351/ 488 7251
maren.dose(at)museen-dresden.de

Residency Sustainable Studio Practice

Application deadline: August 15, 2021

This residency has been established as a safe space where you can develop a project focusing on the topic of sustainability within your artistic practice. It doesn’t have to be built around the production of art – quite the opposite: we are looking for art thinking projects that provide a new approach to studio practice in times of climate crisis. You will be working in a temporary community which will include artists from around the world. What most interests us is sustainability as method, not as subject. Our overall goal is to prepare a manual for sustainable studio practice which we can use in the future.

MeetFactory is a non-profit international centre for contemporary art. Our mission is to foster a dialogue between individual genres and make current developments on the art scene accessible to the general public. We support original projects in the fields of visual art, theatre, and music, as well as interdisciplinary and experimental platforms. We aim to create a space in which art is alive and artists are present, enhancing a direct exchange between international artists and visitors, as well as between different fields and generations.

What we provide:

  • accommodation in a shared apartment,
  • studio space,
  • a fee of 700 euros (gross) per month,
  • a production budget of 200 euros,
  • travel reimbursement of up to 200 euros (only for land transportation – no air travel).

This residency is intended for artists living within a radius of 1000 km from Prague.

Application deadline: August 15th, 2021

For further information please visit meetfactory.cz.

Contact:
MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
Tel.: + 420 251551796
Lucia Kvočáková
lucia.kvocakova(at)meetfactory.cz
Piotr Sikora
piotr.sikora(at)meetfactory.cz
Zuzana Belasová
zuzana.belasova(at)meetfactory.cz

Residency Food Studio

Application deadline: August 15, 2021

In the framework of this residency program, we are looking for projects where food grows to become one the media of contemporary art. We are particularly interested in concepts where the kitchen is conceived as common ground for a better understanding, where foodstuffs count as political, historical, and cultural beings. We would like to provide a space to projects examining the social dimension of food and which would consider working with Prague’s art scene, our international community of residents, and – last but not least – MeetFactory employees. 

MeetFactory is a non-profit international centre for contemporary art. Our mission is to foster a dialogue between individual genres and make current developments on the art scene accessible to the broadest public. We support original projects in the fields of visual art, theatre, and music, as well as interdisciplinary and experimental platforms. We aim to create a space in which art is alive and artists are present, enhancing a direct exchange between international artists and visitors, as well as between different fields and generations.

What we provide:

  • accommodation in a shared apartment
  • studio space
  • a fee of 700 euros (gross) per month
  • a production budget of 200 euros
  • further production budget related to the project

Application deadline: August 15th, 2021

For further information please visit meetfactory.cz.

Contact:
MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
Tel.: + 420 251551796
Lucia Kvočáková
lucia.kvocakova(at)meetfactory.cz
Piotr Sikora
piotr.sikora(at)meetfactory.cz
Zuzana Belasová
zuzana.belasova(at)meetfactory.cz

Bemis Center Artist-in-Residence

Application deadline: August 16, 2021

Since 1981, Bemis Center has provided artists from around the world dedicated time, space, and resources to conduct research and to create new work.

Time + Space
The Bemis residency is a process-based experience–residents have the ability to research, experiment, and explore free from expectations. Bemis residents enjoy generous sized, private live/work studios and have 24-hour access to extensive installation and production spaces; the Okada Sculpture & Ceramics Facility, a 9,000 square foot industrial workshop used for large-scale sculpture fabrication; and a Sound Studio for rehearsing and recording.

Community
Professional collaborations and personal friendships are often formed among the multidisciplinary mix of residents from around the world. Presentations and open studios among the residents are optional and spontaneous, providing opportunities to share work with fellow cohort members. Bemis also offers opportunities to meet local and regional artists, arts professionals, and others that may specifically help advance a resident’s practice.

Financial Support
U.S.-based artists-in-residence receive a $1,000 USD monthly stipend and an additional $750 USD travel stipend. Due to the limitations of B2 visas (touring/visiting), international artists-in-residence are eligible to receive reimbursement of qualified expenses, such as airfare, ground transportation, and meals.

Deadline: August 16, 2021 (Fee (USD): $40)

For further information please visit bemiscenter.org.

Contact:
hollyk(at)bemiscenter.org

INHABIT artists-in-residence program

Application deadline: August 29, 2021

The INHABIT Artist in Residence Program of the Max Planck Institute for Empirical Aesthetics invites artists from various disciplines to collaborate with our team of scientists and researchers. The integration of artistic thinking and knowledge as reflective practices in their own right is an important dimension of the institute’s mission. For this the presence of art and the inspiration and challenge of artistic practice are essential. The interaction between the different perspectives creates a mutually productive space for both artists and scientists to work in.

For this reason, INHABIT invites artists to spend three months creating new work, or further developing an existing project, in a scientific research environment. Openness to the mission of the institute and interest and readiness to work together with individual researchers or research groups are naturally preconditions. During the residency, the institute will provide space, resources, and facilities for productive experimentation, dialogue, and collaboration. Work developed during the residency will be presented in cooperation with various local arts institutions in the form of an exhibition, performance, concert, or other mode of presentation, and complemented by discursive formats.

Residency period: April – July 2022
Residency period: September – December 2022

Who We Are Looking For:

  • Artists from different disciplines who are interested in interdisciplinary collaboration between the artistic and scientific fields;
  • Artists who are open to developing and sharing a project in the form of an exhibition, performance, concert, or other format;
  • Artists who are active in contemporary culture and respond to the institute with innovative and challenging ideas.

What We Offer:

  • Artist’s fee: 8.000 Euro
  • Accommodation fee: 2.000 Euro
  • Production budget depending on the project
  • Realization of the final project
  • Travel costs to and in Frankfurt
  • Collaborations with scientists
  • Access to the library, sound studio and scientific facilities of the institute
  • Curatorial support during the residency

Application deadline: August 29, 2021, 23:59 p.m. (CET)

For further information please visit ae.mpg.de.

Contact:
Max Planck Institute for Empirical Aesthetics
Eike Walkenhorst
Curator Artist-in-Residence
Tel.: +49 69 8300479-689
eike.walkenhorst(at)ae.mpg.de
inhabit(at)ae.mpg.de

Märkisches Stipendium 2022

Bewerbungsschluss: 05. September 2021

Die MKK vergibt das Märkische Stipendium 2022 im Bereich Bildende Kunst im Fach Zeichnung. Dem Stipendiaten wird die Möglichkeit gegeben, für ein Jahr in weitgehender wirtschaftlicher Unabhängigkeit zu arbeiten und sich der Öffentlichkeit vorzustellen. Davon erwarten die Initiatoren eine wechselseitige Bereicherung.

Bewerben kann sich, wer Deutscher im Sinne des Grundgesetzes ist oder seit mindestens zwei Jahren in Deutschland lebt. Die Ausschreibung richtet sich an Studierende und Absolventen gleichermaßen. Der Abschluss einer künstlerischen Ausbildung sollte nicht länger als fünf Jahre zurückliegen.

Stipendiumsdauer: 01.01. bis 31.12.2022

Stipendiumshöhe: 12.000 Euro, die in monatlichen Teilbeträgen ausgezahlt werden. Die MKK behält sich vor, die Auszahlung der letzten drei monatlichen Teilbeträge abhängig von der Erledigung des Stipendiumsinhalts zu machen.

Bewerbungsschluss: 05.09.2021 (Eingang bei der MKK)

Weitere Informationen gibt es unter mkk-online.de.

Kontakt:
Märkische Kulturkonferenz e.V.
Bismarckstr. 15
58762 Altena
Geschäftsführerin: Dr. Susanne Conzen
Tel.: 0173 7013828
susanne.conzen(at)web.de

Hodder Fellowship

Application Deadline: September 14, 2021

The Hodder Fellowship will be given to artists and writers of exceptional promise to pursue independent projects at Princeton University during the academic year. Potential Hodder Fellows are composers, choreographers, performance artists, visual artists, writers, translators, or other kinds of artists or humanists who have “much more than ordinary intellectual and literary gifts”; they are selected more “for promise than for performance.” Given the strength of the applicant pool, most successful Fellows have published a first book or have similar achievements in their own fields; the Hodder is designed to provide Fellows with the “studious leisure” to undertake significant new work.

The deadline for applications is Tuesday, September 14, 2021 at 5:00 p.m. (ET)

For further information please visit arts.princeton.edu.

Contact:
Princeton University
Princeton, NJ 08544-5264
USA
lca-fellowships(at)princeton.edu

EMERGENCY FELLOWSHIPS

Applications are accepted on a rolling basis

A TAILOR-MADE, TIME-SENSITIVE SUPPORT FOR ARTISTS AND CURATORS LIVING IN GREECE OR ANYWHERE IN THE WORLD.

The Emergency Fellowships are not intended for presenting your work, or for engaging in an academic program. They are not meant to be used for any kind of production related activity. Instead these Fellowships are meant to be highly responsive to address volatile situations around the world or in Greece, or time-sensitive artistic research, or unanticipated professional needs.

Each Emergency Fellowship consists of a stipend of up to 3.000 €, as well as support from the Οnassis AiR team to prepare anything that can help the fellow to engage in the research activity they are about to embark on.

Anyone, anywhere in the world, can apply by writing to air@onassis.org with a simple letter of intent expressing their individual time-sensitive need, and any relevant information the applicant believes is necessary to give more context to their request. The applications are reviewed by the Οnassis AiR team and everyone gets a reply within a two-week period from the receipt of the request.

The selection of each emergency fellowship is done on a rolling-basis throughout the year.

For further information please visit www.onassis.org.

Contact:
air(at)onassis.org

The Pollock-Krasner Foundation Grants

Applications are accepted on a rolling basis

Pollock-Krasner grants have enabled artists to create new work, purchase needed materials and pay for studio rent, as well as their personal expenses. Past recipients of Pollock-Krasner grants acknowledge their critical impact in allowing concentrated time for studio work, and in preparing for exhibitions and other professional opportunities such as accepting a residency.

The Foundation provides financial resources for visual artists to create new work, acquire supplies, rent studio space, prepare for exhibitions, attend a residency and offset living expenses. The Foundation welcomes, throughout the year, applications from visual artists who are painters, sculptors and artists who work on paper, including printmakers. There are no deadlines. Grants are intended for a one-year period of time. The Foundation will review expenditures relating to an artist's professional work and personal expenses and amounts range up to $30,000. The size of the grant is determined by the individual circumstances of the artist. Professional exhibition history will be taken into consideration. Artists must be actively exhibiting their current work in professional artistic venues, such as gallery and museum spaces. The Foundation does not make grants to students or fund academic study. 

Applications are accepted on a rolling basis.

For further information please visit pkf.org.

Contact:
Pollock-Krasner Foundation
863 Park Avenue
New York, NY 10075
Tel.: +1 212-517-5400
grantapplication(at)pkf.org

Young Yan Artists Residence Program

Applications are accepted on a rolling basis

Young Yan Artists Residence Program is launched by Yan Concept Limited. The current residence venue is Yan Garden, an artful and cultural living space located in Dongguan. The inspiration of art creation for participants will be based on Dongguan, then spreads to its surrounding cities, and covers the whole Greater Bay Area later on. Through on-site study and investigation of the local society and culture plus the site visiting and communication opportunities with nearby art institutions, the participants are more likely to acquire an in-depth understanding about the local community; meanwhile, interactions with local artists could also be inspiring, which may provide them with some more insights and the trend of art.

Every resident participant will need to complete and present their outcomes during the stay. Outstanding artists will have the opportunity to join in the group exhibition about Young Yan Artists Residence Program when the whole season finished; there are also chances for them to host a solo exhibition and publish works. Curators with excellent performance may receive a sponsorship from Yan Concept Limited to implement the curation project.

Eligible Applicants

  • Artists aged under 35 and Curators of all ages 
  • Practicing contemporary art. No limit in the form of art creation 
  • Innovative and rigorous; have the ability to carry out brand-new artworks, studies and interdisciplinary practice 
  • Have a will to develop career in Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area and can launch the project based on the local environment and context

Other Support: 

  • Each participant will be provided with an accommodation room, a working studio and a maximum RMB 20,000 (before tax) subsidy covering: 
  • One round-trip transportation fee (no more than RMB 2,500) 
  • Other expenses in living and art creation 
  • Experience-sharing activities 
  • Site visiting 
  • Potential participation in annual final exhibition 
  • Assistance and coordination during the artwork 
  • creation/curation process 
  • Outstanding curation projects may get sponsored by Yan Concept Limited with a maximum RMB 300,000 funding for implementation

Applications are accepted all year round with 2-3 artists /Curators for each period and total 4 periods a year.
2nd period: ​1 October to 31 November 2020(open call)
3rd period: ​1 January to 28 February 2021
4th period:​1 April to 31 May 2021

For further information please visit chinaresidencies.com.

Contact:
info(at)yangarden.com

International Studio & Curatorial Program (ISCP) in Brooklyn, New York

Ausschreibung: laufend

Das International Studio & Curatorial Program (ISCP) ist eine der führenden, gemeinnützigen Institutionen zeitgenössischer Kunst für Artist-in-Residence-Programme und fördert internationale Künstler und Kuratoren, die in der Mitte ihrer Karriere stehen.

Das ISCP fördert den kostenpflichtigen Aufenthalt von Bildenden Künstler_innen und Kurator_innen in New York durch die Vergabe von drei- bis zwölfmonatigen Atelierstipendien.

Für ca. 100 Stipendiaten pro Jahr besteht die Möglichkeit der Nutzung von Ateliers, Ausstellungsräumen und Werkstätten in East Williamsburg, Brooklyn.

Achtung: Das ISCP als nichtkommerzielle Institution kommt finanziell nicht für den Aufenthalt in New York auf, stellt jedoch auf seiner Website eine Liste mit Förderinstitutionen zur Verfügung, die in der Vergangenheit Arbeitsaufenthalte von Stipendiaten finanziert haben. Neben den kostspieligen Gebühren für das Atelierprogramm müssen auch alle Lebenshaltungskosten (inkl. Unterkunft) von den Teilnehmern selbst getragen werden.

Es gibt keine Bewerbungsfristen, die Anträge werden alle zwei Monate gesichtet. Eine Bewerbung sollte jedoch grundsätzlich etwa ein Jahr im Voraus erfolgen.

Weitere Informationen und Bewerbungsrichtlinien gibt es unter iscp-nyc.org.

Kontakt
Shinnie Kim
International Studio & Curatorial Program (ISCP)
1040 Metropolitan Avenue
Brooklyn, New York 11211
Tel.: +1 718 387 2900 
Fax: +1 866 856 5653
skim(at)iscp-nyc.org

DAAD Stipendien für Studierende, Graduierte, Promovierte und Hochschullehrer

Ausschreibung: laufend

Der Deutsche Akademische Austauschdienst (DAAD) ist die weltweit größte Förderorganisation für den internationalen Austausch von Studierenden und Wissenschaftlern. Seit seiner Gründung im Jahr 1925 hat der DAAD über 1,9 Millionen Akademiker im In- und Ausland unterstützt.

Aufgrund der Vielzahl seiner Förderprogramme hat der Deutsche Akademische Austauschdienst DAAD diese in einer Datenbank zusammengefasst. Ein Abfrageformular ermöglicht es allen Interessierten, sich über die für Ihr Vorhaben passenden Programme zu informieren.

Besonders qualifizierte fortgeschrittene Studierende des Fachbereichs Bildende Kunst / Design können Stipendien zur künstlerischen Weiterbildung im Ausland erhalten. Das Stipendium gilt für die Dauer eines Studienjahres. Die Förderung der gesamten Ausbildung im Ausland ist nicht möglich.

Graduierte und Promovierte können ein Stipendium zur Förderung eines kurzfristigen Auslandsaufenthaltes von mindestens 3 Monaten erhalten. Voraussetzung ist die Vorlage der Hochschulabschlussurkunde bzw. der Meisterschülerurkunde.

Alle Fragen, die nicht durch die FAQ auf der Website des DAAD beantwortet werden, können über dieses Kontaktformular gestellt werden.

Kontakt:
Deutscher Akademischer Austauschdienst
Kennedyallee 50
53172 Bonn
Tel.: +49 228 / 8820

Stiftung Starke Artist In Residence Program Berlin

Ausschreibung: laufend

Supporting artists in the realization of their ideas and projects is one of the main tasks of the Starke Foundation. Primarily talented, yet not established artists are to be assisted on their path to success.

The „artist in residence“ program is the key to the purpose of the Starke Foundation. For a period of 3-12 months, the foundation will provide residential and working premises to selected artists. Besides this long term support for young artists, short-term apartments for established artists are available. In addition the Starke Foundation arranges numerous national and international contacts to museums, galleries and public institutions as well as to representatives in the fields of culture, science, economy, sports and politics. The meeting between young art and business is also an important part of the program. Furthermore, the „Artist in Residence“ program gives the artists the opportunity to present their projects created during their stay at the Lionspalace to a wide public in the mansion’s own gallery after their scholarship has ended. The projects of the Starke foundation are also accompanied scientifically by international curators.

Applications should include the following:

  • Application form
  • Curriculum Vitae on CD/DVD
  • Project proposal on CD/DVD
  • Application letter (1 page) including information about the artist his/her work and the reason for coming to Berlin
  • Pictures, Videos of works on CD/DVD
  • Scans of catalogues
  • References on CD/DVD
  • Other documents on CD/DVD

Applications may continually be submitted via mail to the following adress: Stiftung Starke, Koenigsallee 30-32, D-14193 Berlin.

For further information please visit stiftungstarke.de.

Contact:
Stiftung Starke
Koenigsallee 30-32
D-14193 Berlin
Tel.: +49 30 8257685
info(at)stiftungstarke.de

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